Breaking Dawn part 1 - från 15 år

Statens medieråd meddelande nyligen att åldergränsen för Breaking Dawn part 1 blir 15 i Sverige. Jag vill bara skrika rätt ut av besvikelse! Så jag tror att jag tar och gör det...

Jag borde väl inte tipsa om att "smygtitta" på BD på en allmän blogg, men som 13-åring vet jag hur det känns när man inte får se en film man sett fram emot i åratal. Så jag kan väl ändå få avslöja att jag kommer att lägga på lite smink och kanske dra på mig ett par klackskor och gå ändå... Sch, sch.

Motivering från statsmedierad.se:
Edward och Bella gifter sig och deras ofödda barn tär på Bella och skapar nya konflikter mellan vampyrerna och varulvarna. Framställningen innehåller en genomgående ångestfylld tematik som skildrar hur en kvinna bryts ned av sin graviditet samt obehagliga resonemang kring vad det är hon bär inom sig. Detta i kombination med scener som skildrar blodiga människor och blodiga vampyrattacker, samt en utdragen skildring av en akut och blodig förlossning där magen skärs upp på en skrikande kvinna med ett dramatiskt efterspel, bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet hos barn under 15 år."

Nordisk film har dock överklagat beslutet, vilket betyder att åldergränsen kan ändras, precis som New Moons gjorde (var först från 15 år, men ändrades till 11 efter överklagan).

Åldersgränserna på de tidigare filmerna i serien har varit följande:
Twilight - 15 år
New Moon - 11 år (först 15, men ändrades efter överklagan)
Eclipse - 11 år



Statens medieråd har också meddelat att filmen är 1 timme och 48 minuter lång - en tid som tyvärr gör den till den kortaste filmen i Twilightserien hittills.

[via]


Kommentarer
Postat av: fiffi <3

Maria vi ska ändå gå på den tillsammans fast det är 15års gräns!!!! På med smink och klack som du sa!!!

2011-10-19 @ 08:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0